Äntligen på plats!

  

Skönt att äntligen få pusta ut efter en natt på båt tillsammans med kineserna. Som tur var hade jag ändå rätt så trevligt sällskap i min hytt. Mest tjejer. Det enda som störde min resa en smula var en av kinesiskornas runda 9-åriga son. Han skrek istället för att prata och det gjorde han nästan hela tiden. Han tyckte även om att sjunga.. Utom när han åt och smackade förstås!
Här kan ni förresten se min middag, bestående av snabbnudlar vid relingen!

 Nudlar vid relingen. det blir nog mycket ris och nudlar framöver

    Ni ska veta en sak om kineser. De inte bara skriker och spottar. De äter som grisar också! Det kanske inte är så konstigt när man tänker efter, de äter ju med pinnar.. Men ändå! En dag på Putuoshan kom jag in på en fullpackad lunchrestaurang och fick mitt i larmet dela bord med några guider som kunde lite engelska. De hjälpte mig att beställa något och jag höll tummarna för att det skulle vara något ätbart. Som tur var var det nudlar med musslor. Riktigt gott faktiskt! (ja, jag åt faktiskt musslor med pinnar också! Vad sägs om det!) Men den ena guiden var nog det grisigaste jag har sett när det gäller att äta! Hon var helt svettig i hela ansiktet av värmen och samtidigt som hon försökte vara hjälpsam och fixa fram mat till mig så stoppade hon in hela sin risskål på en gång i munnen. Med munnen så full med mat att hon inte ens kunde stänga den börjar hon hojta till servitriserna om min mat så att riset sprutade medan jag bara kunde stirra! Och hon stoppade hela tiden in mer!

 

    Tillslut lyckades jag ändå få en taxichaufför att ta mig till universitetet. Tyvärr var det fel sida av campus så jag fick släpa med mig väskan hundra mil till mitt dormitory där jag nu ska bo. Där trodde jag felaktigt att jag skulle få hjälp av engelskspråkig personal. Men icke! Även här kryllade det av kineser som försökte förklara olika saker på kinesiska och slängde fram olika papper och blanketter som de hetsade mig till att fylla i. Tillslut fick jag ändå komma upp på mitt rum på elfte våningen av 25. Jag har rätt så tjusig utsikt ändå! Och imorgon kommer mina två svenska studentvänner Minna och Frida. Nu ska jag äntligen få lite hjälp att stirra tillbaka! Här kan ni se hur jag bor.

Och här kan ni se utsikten! Rakt ner alltså..

 

Har förresten skaffat mitt eget tjusiga parasoll! Ska snart lägga upp en fin bild. Ni ska även få se min nya termos som universitetet har lånat ut till mig. Den är röd och till min förtjusning finns min lilla guldfisk Majs avbildad på den!! Inte illa!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad roligt att läsa din blogg! Gud vad jag skrattade åt din munkpojkvän, hilaroius. Och alla smackande kineser..haha. Mitt campus är ju lite av ett chinatown så jag tycker jag börjar känna den kinesiska kulturen. Vad modig du var som reste själv! Fina bilder!

Lycka till första veckan i skolan!

Puss o Kram

2008-08-25 @ 17:08:03
URL: http://johannakojan.blogg.se/
Postat av: sanna.

När jag fick höra att lilla Alexsch hade skaffat en blogg trodde jag först inte att det var sant. Men det var det ju, och vilken blogg sen ;)



Vad roligt att få ta del av alla dina äventyr även om jag vid de flesta matupplevelserna är ganska nöjd med att sitta tryggt bakom en stor skärm.. u know me!?



Puss och kram Brallex!

2008-08-25 @ 17:20:26
URL: http://visitsingapore.blogg.se/
Postat av: Ingrid & Mats

Hej lilla gumman!

Härligt att läsa!

Idag har vi täkt på dig på din födelsedag! Stort Grattis!

I Skillinge är det f.n. höst annars är allt bra!

Kramar från

moster Ingrid & morbror Mats

2008-09-16 @ 18:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0