Shopping, Shopping, Shopping!!

Gårdagen spenderades på en marknad i Shanghai där jag, Minna och Frida prutade för glatta livet! Det var helt sjukt kul! Sex våningars marknad och fullt med kläder, skor, klockor väskor och allt annat mellan himmel och jord som ni kan tänka er. Gjorde några fina fynd faktiskt. Får kanske starta en sån där modeblogg där jag fotar mig själv iförd mina senaste inköp som jag bara äääälskar! Det hade vart nåt! Hi, hi!

Min blogg får nog snarare bli en konstig-matblogg. Igårkväll till exempel, så tänkte vi få i oss en välbehövlig bit mat efter den slitsamma shoppingen. Som tur var fanns det en hel bunt med kinarestauranger utanför marknaden. Som vanligt pratade ingen engelska.. Vi valde ut ett ställe där det ändå fanns bilder på en del maträtter så att vi kunde peka och försökte beställa något. Vi undarade om de hade menyer på engelska? "Three?" sa servitören och pekade på oss. Ja, sa vi. Vi är tre. Servitören försvinner och vi börjar disskutera vad vi ska försöka beställa. Ris? Dumplings? Kyckling? Då kommer servitören in igen med tre små krukor fulla med någon form av soppa. Trots att vi aldrig beställde något! Eller? Den ser mycket misstänkt ut och det ligger några mörka bitar av något på botten.. Vi skakar på huvudet och bestämer oss för det enklaste alternativet. Vi pekar på grannens mat som ändå ser ganska ätbar ut. Det ser ut som bönor och någon sorts kycklingrätt.
Snart får vi in den efterlängtade maten och vi stoppar alla tre snabbt in kycklingen i munnen för att stilla hungern. Snabbt får vi sedan hostande stoppa in så mycket ris vi kan i munnen för att neutralisera den katastrofalt starka smaken! Det är ungefär tre kilo chilli i maten och det är dessutom inte kyckling. Det är bläckfisk. Tror vi..
Här har ni Frida och Minna mumsandes på god kinesisk mat. Jag måste kanske tillägga att det faktiskt finns mycket god kinesisk mat också. Om man bara hittar den..



Just det! Smakade på en bit groda till lunch! Det var helt ok faktiskt! De säljer förresten både levande grodor och sköldpaddor på vårt lokala Wall Mart som man kan ta hem och tillaga i sitt eget lilla kök! Perfekt som ett litet kvällssnack!
Nu måste jag springa! Ska träffa de andra nu för nya äventyr! Och ikväll ska vi ut och testa på Shanghais nattliv! Hörs snart igen. Hälsningar från Shanghai!


Kommentarer
Postat av: sanna.

"Som vanligt pratade ingen kinesiska.."



Vad konstigt, är det inte Kina du är i?! Hihi!(Katarina-humor i högsta grad) :)

2008-08-27 @ 12:09:42
URL: http://visitsingapore.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0