Vackra Putuoshan

Under mina tre dagar på Putuoshan fick jag vara med om mycket och jag önskar att jag hade vetat lite mer om Buddismen innan jag kom. Kineserna har så många gudar som de tillber med rökelse vid de olika vackra templen smyckade med lotusblommor, statyer och guld. All information stod tyvärr med tecken så jag förstod inte så mycket. Jag fick dock en del förklarat av min hjälpsamma receptionist. Här får ni ta del av omgivningarna.






 

Jag blev särskilt förtjust i alla stenlejon som vaktar templen. Här kommer några smakprov.



 

På Putuoshan äter man mycket fisk och skaldjur. För mig var det bara att hitta en restaurang och sedan välja en av fiskarna som levande simmade runt i olika baljor. De blev då upphåvade och tillagade. Färskare blir det inte.



 

Jag hittade en liten fiskrestaurang på en terrass där personalen var särskilt glad att ha mig som gäst de serverade mig vid ett litet bord och satte sig sedan bredvid och försökte konversera och lista ut var jag kom ifrån. De blev mycket förtjusta när jag började fotografera dem. Vissa av dem i alla fall.. Jag måste tillägga att jag vid det här laget är en hejjare på att äta med pinnar! Äter allt med pinnar! En hel fisk som ni kan se!
Jag avslutade ofta dagarna med ett välbehövligt dopp på hundred-step-beach. Den går tyvärr inte att jämföra med Tylösand men det var ändå fantastiskt skönt att kunna svalka sig i den tryckande värmen.


 

Kineserna går förresten runt med paraplyer för att skydda sig mot solen. De går i stora guidegrupper med parasoller och likadana huvudbonader efter sin högljudda guide som viftar med en flagga eller dylikt och skriker i sin tillhörande megafon. Det bryter effektivt den harmoniska och heliga stämningen kring de olika templen.



 Gick förresten nedför det heliga berget Mount Putuo. Det var ungefär en biljard trappsteg så jag har träningsverk i vaderna fortfarande!!!


Kommentarer
Postat av: Mallllan...



Heeej Lotion...

Va kul att du skaffat en sån här sida..å guud va du har hunnit me mycke redan:)) D e såå hhiimla kul me bilder å tänk att du itte ens hann landa i storstan förrän din nya kärlek dök upp ha??? =) D va för j-vla rollit hahah, tänk om du kommer hem som en nunna lr va nu motsvarigheten e te munk...Hoppas nu att du snabbt finner en inre ro å lugn å ja tror nog att din aptit snart kommer bli bättre ha? om ja känner dig rätt:)..du kan ju itte leva på lis hela hösten...

Det va jätte kul att du kom upp å hälsa på mig å ja hoppas att den lille oranga firren e me dig överallt om saknaden av mig blir för stor så kan du ju låtstas att d e ja som hänger dinglar på din nyckelknippa....Ha d skitbra så hörs vi snart Puss å kram på dej

2008-08-24 @ 18:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0