Välkommen till min nya blogg!


Tänkte följa trenden och starta en tillfällig Kinablogg! På det viset kan ni som är intresserade av mina äventyr hålla er updaterade och jag själv kan sedan ha den som ett sätt att minnas min resa.

För er som inte känner mig sedan innan så heter jag Alexandra Caldarulo och skall spendera en termin i Shanghai, Kina, som utbytesstudent på Fudan University. I vanliga fall läser jag Service managementprogrammet på Campus Helsingborg med inriktning på Turism.

Jag kan börja med att förklara namnvalet på min nystartade blogg för er som inte redan har hört historien..
Det började med att jag blev informerad om att ett västerländskt namn som Alexandra inte passar sig i Mittens rike! Nej tydligen måste man välja ett kinesiskt namn. Då jag inte har någon vidare kunskap inom ämnet så bad jag min brors väninna, som kommer ifrån Hong Kong, att hjälpa mig välja ett passande namn. Hon tyckte att Shan (uttalas tydligen som shen) kunde passa som förnamn då det kan tyckas likna mitt eget namn (Alexshandra). Mitt efternamn fick bli Luo (Caldaruluo). Därför heter jag nu Luo Shan.
Detta var jag också ganska nöjd med tills min goda vän Nathalie gjorde mig uppmärksam på att om man säger mitt splitter nya namn snabbt så är det påfallande likt det engelska ordet för hudkräm. Lotion..
Jag kan meddela att min mormor är mycket nöjd med detta då ordleken gör det lättare att komma ihåg namnet.. Kul för henne..

Kommentarer
Postat av: Sara

Å så roligt att jag kan se hur du har det i Kina!

Sanna och jag kollar flyg så vi kan komma och titta till dig.

Kram på dig bästisgrannen.

2008-08-24 @ 15:47:26
URL: http://visitsingapore.blogg.se/
Postat av: Lennart

Grattis på födelsedagen, i efterskott!

Riktigt kul att läsa allt du skriver!

Vi fortsätter att kolla din blogg!



Lennart & Inger

2008-09-17 @ 13:17:57
Postat av: Susanne-Maths

Hej Alex nu har vi fått din bloggsida så att vi kan följa dina bravader i kina.Det verkar vara ett häligt äventyr du är på,det måste vara en kontrast till gamla svedala.Vi ser fram emot nya bilder och berättelser från Kina.Ha det nu så bra vi hörs!

Susanne Maths

2008-11-01 @ 09:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0