Vilse i storstaden

 

Dagen efter ville jag åka till nationalparken Putuoshan Island som jag hade fått tips om. Det är en liten ö dit kineserna åker för att be till sina många gudar. Där finns många tempel och dessutom ett av Kinas fyra heliga berg. Kineserna brukar även passa på och bada här.

 

Detta visade sig dock vara ett större projekt än vad jag hade väntat mig.. Jag åkte iväg i en taxi på väg till ett biljettkontor där jag skulle köpa en båtbiljett till Putuoshan. Återigen utlämnad åt taxichaufförens goda vilja och med hopp om att hotelreceptionisten hade skrivit rätt adress på min lapp.

 När taxin stannade kunde jag ändå inte skymta något som liknade en biljettlucka så jag fick med hjälp av olika tecken och viftningar leta mig fram. I släptåg hade jag dessutom mitt sex-månader-tunga bagage. Detta i kombination med Shanghais fuktiga och tunga sommarvärme gjorde det inte lättare.

 

                    Tillslut hittade jag ändå rätt och kunde visa upp min lapp där det förhoppningsvis stod: One boatticket for one person to Putuoshan island today please.
Det gjorde det tydligen för de tre kinesiska damerna började först tjattra högljutt på kinesiska och sa sedan: No boat! Jag försökte uppgivet få fram någon information om hur jag då skulle ta mig dit. Men de tre damerna kunde bara enstaka ord på engelska. Efter vad som kändes som en hel dag och med hjälp av tre kineser till kom vi fram till att det fanns en buss senare på eftermiddagen som skulle ta mig till en annan stad. Sedan skulle jag byta till båt där och på så vis komma fram till ön vid 22tiden. De kunde även ordna så att någon från mitt hotell kunde möta mig i hamnen.
Jag kunde bara hoppas att jag hade förstått rätt och att det skulle finnas en båt så sent på kvällen..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0